Renuntarea la fumat nu este o sarcina usoara si chiar si unora le este imposibil sa renunte. Stresul, anxietatea, proasta dispozitie si tusea brusca sunt doar cateva dintre schimbarile pe care le vei observa in primele luni ca fost fumator. Vointa si aceasta schimbare de viata atat de pozitiva pentru sanatatea ta sunt factorii care trebuie sa lupte impotriva bataliei recidivei, dar pe parcurs va trebui sa lupti cu un alt dusman…

Si este ca unul dintre cele mai negative efecte ale tutunului este stresul metabolic cauzat de radicalii liberi din tigari. Un stres care ne altereaza functionarea organismului facandu-ne mai predispusi la imbolnaviri, luand cateva kilograme in plus si accelerandu-ne imbatranirea.

Din acest motiv, in acest articol veti gasi o serie de sfaturi legate de alimentatie care sa ne ajute sa facem fata intr-un mod sanatos acestei schimbari de viata, evitand kilogramele in plus si deteriorarea pielii:

1. Consumul de antioxidanti: putem bloca efectul radicalilor liberi cu antioxidanti, prezenti in fructe si legume. Vitaminele C si E sunt marii antioxidanti prin excelenta si trebuie sa consumam alimente care sa ofere doze bune din aceste vitamine. Acestea sunt, de exemplu, ardeiul gras, kiwi, capsunile, portocalele, uleiul de masline si fructele uscate.

Cu toate acestea, legumele si fructele sunt bogate in multi alti fitonutrienti cu efect antioxidant pe langa faptul ca au un continut mare de vitamine, asa ca este recomandat consumul abundent al tuturor soiurilor.

2. Consumul de fibre: incetinirea tranzitului intestinal este un alt efect tranzitoriu care apare de obicei la renuntarea la fumat. Pentru a evita acest lucru, este esential ca pe langa cresterea consumului de fructe si legume pentru fibrele si antioxidantii pe care le furnizeaza, sa optam si pentru versiuni integrale de paste, orez si paine.

3. Faceti sport sau mergeti pur si simplu la o plimbare: ajuta la consumul de calorii si va simtiti mai bine fizic si psihic.

4. O buna hidratare: Ar trebui sa incerci sa bei cel putin un litru si jumatate de apa, precum si sucuri naturale si infuzii cu antioxidanti. Apa este mediul prin care eliminam toxinele si, in plus, un aport suficient de lichide previne si atenueaza si constipatia, pentru care recomanda evitarea bauturilor alcoolice, precum si a celor incitante precum cafeaua, ceaiul sau toate cele care contin cofeina.

5. Mese frecvente: a manca la mijlocul diminetii si la mijlocul dupa-amiezii ne ajuta sa ramanem saturati si sa reducem gustarile. De asemenea, deoarece renuntarea la fumat creste senzatia de digestie grea, consumul de cantitati moderate de alimente ne va ajuta sa digeram mai bine. Muraturile, fructele, infuziile, iaurturile degresate, sunt cele mai bune optiuni.

Alegerea corecta a alimentelor poate ajuta la combaterea tutunului fara a modifica greutatea, asa ca consultarea unui nutritionist este intotdeauna o optiune buna. Dieta ar trebui sa fie bogata in fructe si legume care ofera nutrienti esentiali, au un continut scazut de grasimi si, mai presus de toate, sunt antioxidanti.

MENIU PENTRU FOSTI FUMATORI

Pentru a te ajuta sa nu iei un gram in plus, evitand in acelasi timp sa cazi din nou in tentatia de a fumat, nutritionistul va propune urmatoarea rutina alimentara:

Mic dejun: optati pentru lapte degresat, paine prajita din cereale integrale cu ulei de masline si rosii naturale sau dulceata fara zahar sau cereale integrale. Adaugati o bucata de fructe (kiwi sau suc proaspat de portocale, grapefruit sau lamaie).

Pranz: optati pentru unul dintre aceste feluri de mancare: Pentru primul: varza de Bruxelles, ratatouille cu rosii, salata de paste, broccoli cu sunca fiarta, supa de pui, creveti cu lamaie sotate sau salata de rosii.Pentru al doilea: piept de pui Pui la gratar, cod, copt iepure, somon cu legume, tocana de curcan sau ardei umpluti cu orez si creveti.

Miezul diminetii si dupa-amiezii: fructe si iaurt, multi-infuzii, extract de Melissa sau sarsaparila.

Cina: este foarte important sa aveti un singur fel de mancare pentru cina. Omleta cu sparanghel si ciuperci, piure de dovlecei si telina, rulouri de sunca in salata de salata de miel, pui cu usturoi si patrunjel, omleta de sparanghel sau ciuperci, cod cu ardei sau file de merluciu cu anghila.

Deserturi de pranz si cina: optati pentru o bucata de fructe, sau un produs cu lapte degresat, branza proaspata sau salata de fructe de casa.